Open

Nieuws

Pesten, een ernstige volksziekte

Analyse van de testgegevens van bijna 90.000 leerlingen heeft schokkende cijfers naar voren gebracht. Ongeveer 76% van de leerlingen is tenminste in enige mate betrokken bij het pesten van anderen. 40% van de leerlingen is relatief sterk betrokken bij pesten van anderen.

 

Nieuwsbrief November 2025

 

  

Screening dyslexie: Handvaten voor leerkrachten

 

Een volledige dyslexie-screening is nu beschikbaar voor VO klas 1 en 2 en kan verkregen worden met de vragenlijst DVLO en/of de taaltest DOT. U kunt deze producten afnemen binnen het account dat u al heeft. Zie hieronder voor meer informatie:

 

 

 

Daling van Plezier op School (PS) en Schoolveiligheid

 

Wij hebben het eerder bericht, maar willen het nogmaals benadrukken: Er is een landelijke trend dat de schaal Plezier op School (PS) en daarmee de ook de hoofdschaal Welbevinden jaarlijks een beetje daalt. U kunt hier een analyse lezen. Het kan zijn dat ook op uw school PS lager is dan andere schalen. Wij hebben er nu voor gekozen om dit jaar de normering daar niet op aan te passen, omdat wij het belangrijk vinden dat scholen van deze landelijke daling op de hoogte zijn. Een voorzichtige conclusie is dat het niets te maken heeft met de scholen zelf, maar met de houding van leerlingen ten aanzien van het naar school gaan of op school zijn in het algemeen.

 

De schoolveiligheidsmonitor die onderdeel uitmaakt van de SAQI wordt ook beïnvloed door de daling van PS, omdat deze schaal meeweegt in de schaal Welbevinden Fysiek (WF). In de levering aan de Onderwijsinspectie is deze daling niet zichtbaar omdat de schoolveiligheidsmonitor afzonderlijk genormeerd wordt op gegevens van het lopende leerjaar.

 

 

Onderwijsinspectie: Monitor seksueel grensoverschrijdend gedrag

 

Vanaf leerjaar 2026-2027 wil de Onderwijsinspectie naast schoolveiligheid ook een jaarlijkse monitor voor discriminatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag op school. Wij zijn daarom begonnen met de ontwikkeling van een nieuw instrument die dit mogelijk maakt. Gedurende het huidige leerjaar zoeken wij scholen die eventueel bereid zijn mee te werken aan een pilotstudie. Dit is uiteraard gratis.

 

Schoolveiligheidsmonitor: Informatie

Scholen zijn verplicht om jaarlijks veiligheid op school te monitoren. Psi Testuitgevers biedt deze mogelijkheid aan binnen het afnemen van de SAQI. Voor meer informatie over schoolveiligheid, zie op deze pagina
 

Beheer van het schoolaccount en praktische informatie

Links op deze pagina staat een kopje 'Afname instructies'. Op deze pagina kunt u alle praktische informatie vinden omtrent de afnames, inloggen, aanmaken van klassen, beheer van de gebruikers etc.
 

Algemene voorwaarden en verwerkersovereenkomst

Als u gebruik maakt van onze producten, gaat u automatisch akkoord met de Algemene Voorwaarden. Tevens hebben wij de Verwerkersovereenkomst omgezet naar de nieuwste versie 4.0. U kunt deze downloaden en ondertekenen. 


Inhoud

De School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) is een vragenlijst die informatie geeft over hoe een leerling de school ervaart, de houdingen t.a.v. het schoolleven.

WELBEVINDEN  (houding t.a.v. school)
MOTIVATIE  (houding t.a.v. schoolwerk)
ZELFVERTROUWEN  (houding t.a.v. eigen capaciteiten)

Doelgroep

De SAQI is bestemd voor leerlingen van 9-16 jaar:

Basisonderwijs Groep 6, 7 en 8
Voortgezet Onderwijs Klas 1 - 4 
Voor het Speciaal Onderwijs, Praktijkonderwijs (en eventueel sommige richtingen van VMBO) is een aparte versie beschikbaar, SAQI OpMaat

Adaptieve afname: snel en zeer betrouwbaar

Bij adaptief testen past de afnameprocedure zich aan de leerling aan. Afhankelijk van de gegeven antwoorden worden bepaalde items juist wel, en andere juist niet meer aangeboden. I.p.v 144 items over houdingen worden er gemiddeld 87 afgenomen. Voordelen: korte afnameduur, meer plezier bij de leerlingen die daardoor serieuzer invullen en hogere betrouwbaarheid bij de normering.

Kosten

De SAQI kost €3,50 (ex BTW) per leerling. Geen verdere kosten. Facturering achteraf.

Gratis proefafname

Wij raden u, en eventueel uw collega's, aan de SAQI eerst zelf te doen. U weet dan hoe het werkt, wat uw leerlingen te wachten staat en hoe de rapportage er uitziet. Bovendien kunt u uw leerlingen beter instrueren. Zie ook de handleiding. Of bij de 'Afname Instructies' links op deze pagina.

 

Rapportages voorbeelden

Voorbeeld klasrapportage

Voorbeeld individuele rapportages per klas

Voorbeeld individuele rapportage

 

Contact

E-mail:
peter.tamboer@psitestuitgevers.nl
servicedesk@psitestuitgevers.nl

 

Telefoon:
06-51232644
06-22971590